КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД. ПОСТАНОВА 28.10.2008 р. Справа N 22-а-29124/08 р.

 
 

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД. ПОСТАНОВА 28.10.2008 р. Справа N 22-а-29124/08 р.

Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради N 208/1642 від 27.12.2001 року "Про формування комунальної власності територіальних громад районів м. Києва".



КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
28.10.2008 р. Справа N 22-а-29124/08 р.


Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого, судді Саприкіної І. В., суддів: Дурицької О. М., Зайцева М. П., при секретарі: Бадріашвілі К. С., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві апеляційну скаргу ОСОБА_1, ОСОБА_2 на постанову Печерського районного суду м. Києва від 12.06.2008 року по справі за їх позовом до Київської міської ради, Головного управління комунальної власності виконавчого органу Київської міської ради Київської державної адміністрації, треті особи: Печерська районна в м. Києві рада, Фонд приватизації комунального майна Печерського району м. Києва, Комунальне підприємство "Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна", товариства з обмеженою відповідальністю "Сувеніри України", приватне підприємство "Промавтосервіс", Прокуратура м. Києва, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промінь-2006", комунальне підприємство по утриманню та експлуатації житлового фонду "Липкижитлосервіс" про визнання незаконним рішення Київської міської ради N 208/1642 від 27.12.2001 р., N 220/380 від 26.12.2002 р. в частині включення до переліку об'єктів комунальної власності допоміжних приміщень, визнання незаконним наказів Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), N 1247-В від 31.08.2005 р., N 563-В від 12.04.2006 р., зобов'язання скасувати свідоцтва про право власності, встановила:
ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулися до Печерського районного суду м. Києва з адміністративним позовом до Київської міської ради, Головного управління комунальної власності виконавчого органу Київської міської ради Київської державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення КМР "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" N 208/1642 від 27.12.2001 р., рішення "Про внесення змін та доповнень до рішення Київради від 27.12.2001 р. N 208/1642 та від 29.11.2001 р. N 151/1585" N 220/380 від 26.12.2002 р. в частині включення до переліку об'єктів комунальної власності допоміжних приміщень будинку N 5-А по вул. Первомайського Л. у м. Києві; визнання незаконним наказ Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради N 1247-В про видачу свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 4 (групи приміщень N 80) площею 35,20 м2 від 31.08.2005 р. та наказ N 563-В про видачу свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 8 (групи приміщень N 81) площею 67,80 м2 від 12 квітня 2006 р., які розташовані в м. Києві по вул. Первомайського Л., 5-А; скасування свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 4 площею 35,20 м2; скасування свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 4 площею 67,80 м2.
Постановою Печерського районного суду м. Києва від 12 червня 2008 року в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.
Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій просять апеляційну інстанцію скасувати незаконну, на їх думку, постанову суду першої інстанції та постановити нову, якою позов задовольнити. В своїй апеляційній скарзі апелянт посилається на незаконність, необґрунтованість та необ'єктивність рішення Печерського районного суду м. Києва, порушення судом норм матеріального права, що є підставою для скасування судового рішення.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, що з'явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Печерський районний суд м. Києва в своєму рішенні прийшов до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Апеляційна інстанція не може погодитися з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне:
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається матеріалів справи, рішеннями Київської міської ради "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" від 27 грудня 2001 року N 208/1642 та "Про внесення змін та доповнень до рішення Київради від 27.12.2001 N 208/1642 та від 29.11.2001 N 151/1585" від 26 грудня 2002 року N 220/380 допоміжні приміщення спеціалізованого будинку для інвалідів по зору по вул. Первомайського Л., 5-А, у м. Києві за наявності приватизованих квартир у будинку, були включені до об'єктів комунальної власності як нежилі приміщення.
На підставі наказів Головного управління комунальної власності м. Києва N 247-В від 31.08.2005 року та N 563-В від 12.04.2006 року на частину приміщень були видані свідоцтва про право комунальної власності.
Позивачі вважають, що своїми діями Київська міська рада і Головне управління комунальної власності м. Києва порушили право власності мешканців будинку 5-А по вул. Первомайського Л. у м. Києві, набуте на підставі Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", у зв'язку з чим були змушені звернутись до суду першої інстанції за захистом своїх прав.
Апеляційна інстанція приймає таку правову позицію за таких обставин:
77-квартирний житловий будинок N 5-А по вул. Первомайського Л. у м. Києві було збудовано у 1991 році за індивідуальним проектом розробленим проектною організацією "Київпроект" на замовлення Українського товариства сліпих (УТОС).
Враховуючи контингент майбутніх мешканців - інвалідів Великої Вітчизняної війни і праці по зору, дозвіл на розробку індивідуального проекту був одержаний від "Госгражданстроя" при "Госстрое СССР" 27.05.83 р. N 3-694 та Держбуду УРСР від 27.05.83 р. Вимоги по проектуванню спеціалізованого житла були затверджені Головою центрального правління УТОС 04.08.80 року. Проектом передбачені такі вбудовані допоміжні приміщення для обслуговування інвалідів:
- стіл замовлень (з набором приміщень);
- пункт приймання електроприладів для ремонту;
- приймальний пункт пральні;
- колясочна;
- кімната тихих ігор;
- дитяча кімната для гурткової роботи;
- кімната зустрічей за інтересами;
- кімната телебачення.
Рішенням виконавчого комітету Печерської районної ради народних депутатів N 1398 від 31 грудня 1991 року будинок по вул. Первомайського Л., 5-А у м. Києві був прийнятий до експлуатації з вбудованими приміщеннями.
У квітні 1992 року даний будинок переданий на баланс УЖГ Печерського району, ЖЕД-302 (Комунальне підприємство по утриманню та експлуатації житлового фонду "Липкижитлосервіс"). Вбудовані приміщення як нежилі окремо на баланс не передавалися. Приміщення, згідно розпорядження Печерської районної державної адміністрації м. Києва від 26.08.93 року N 575 використовувалися Київським учбово-виробничим підприємством N 2 (УТОС) за призначенням. Використання приміщень поза призначенням заборонялося.
Відповідно до висновку Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 21.07.2006 року N 5/6-1148 вбудовані приміщення належать до допоміжних і призначені для побутового обслуговування інвалідів та їх сімей (мешканців будинку). Даний житловий будинок не має нежитлових приміщень, які не належать до житлового комплексу і можуть бути самостійним об'єктом цивільно-правових відносин.
Згідно чинного на той час Положення про систему технічного обслуговування, ремонту та реконструкції жилих будівель в містах і селищах України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 31 грудня 1991 р. N 135, допоміжні приміщення жилого будинку призначені для забезпечення експлуатації будинку чи побутового і культурного обслуговування населення за місцем проживання (сходові клітки, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, піонерські кімнати та інші аналогічні приміщення).
Допоміжні приміщення, відповідно до п. 2 ст. 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" від 19 червня 1992 року, стають об'єктом права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку, тобто їх спільним майном, одночасно з приватизацією громадянами квартир, що засвідчується єдиним документом - свідоцтвом про право власності на квартиру. Для підтвердження набутого в такий спосіб права не потребується вчинення будь-яких інших додаткових юридичних дій.
На момент приватизації квартир ОСОБА_2 та ОСОБА_1 вбудовані допоміжні приміщення використовувалися Київським учбово-виробничим підприємством N 2 "УТОС" для побутового і культурного обслуговування інвалідів і їх сімей.
Таким чином, апеляційна інстанція зазначає, що позивачі, як власники приватизованих квартир будинку 5-А по вул. Первомайського Л. у м. Києві, набули право спільної власності на всі допоміжні приміщення будинку - стіл замовлень (з набором приміщень), пункт приймання електроприладів для ремонту, приймальний пункт пральні, колясочна, кімната тихих ігор, дитяча кімната для гурткової роботи, кімната зустрічей за інтересами, кімната телебачення тощо; та його конструктивні елементи.
Станом на 27.12.2001 року кількість приватизованих квартир становила сімдесят три квартири з сімдесяти семи.
27 грудня 2001 року Київською міською радою було винесено рішення N 208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" відповідно до якого вбудовані допоміжні приміщення, загальною площею 330,80 м2 були включені до об'єктів комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва та змінено статус на нежиле приміщення.
Рішенням "Про внесення змін та доповнень до рішення Київради від 27.12.2001 N 208/1642 та від 29.11.2001 N 151/1585" від 26 грудня 2002 року N 220/380 Київська міська рада включила до переліку об'єктів комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва підвал, горище, колясочні і кладові, тобто всі допоміжні приміщення будинку та змінила їх статус на нежилі шляхом запису загальної площі розміром 617,80 м2 у графу N 385 колонки "Площа кв. м. нежилих приміщень" в додатку до даного рішення.
В подальшому такий спосіб зміни статусу допоміжних приміщень став підставою для їх використання балансоутримувачем КП "Липкижитлоінвест", шляхом здачі в оренду комерційним структурам, зокрема ТОВ "Сувеніри України".
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України у справі про права співвласників на допоміжні приміщення багатоквартирних будинків від 02.03.2004 року, допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього. Власник (власники) неприватизованих квартир багатоквартирного будинку є співвласником (співвласниками) допоміжних приміщень нарівні з власниками приватизованих квартир.
Питання щодо згоди співвласників допоміжних приміщень на надбудову поверхів, улаштування мансард у багатоквартирних будинках, на вчинення інших дій стосовно допоміжних приміщень (оренда тощо) вирішується відповідно до законів України, які визначають правовий режим власності.
У висновку від 19.05.2006 року N 06-635/ТЩ АТ "Київпроект" вказує на правильність прийнятих проектних рішень щодо влаштування центрів громадського, соціального і медичного обслуговування приміщень адміністративно-господарського призначення у спеціалізованому квартирному будинку. Проектною організацією підтверджується статус вбудованих нежилих приміщень громадського обслуговування інвалідів як допоміжних, що не можуть відчужуватися та передаватися у користування без згоди власників та співвласників квартир.
Оскільки позивачі просять визнати незаконними рішення Київської міської ради, судова колегія приходить до висновку, що фактично ними ставляться вимоги про скасування даних рішень.
Таким чином апеляційна інстанція знаходить, що рішення Київської міської ради стосовно передачі допоміжних приміщень буд. 5-А по вул. Первомайського у м. Києві до комунальної власності громади зі зміною їх статусу є неправомірним, оскільки всі суб'єкти права власності рівні перед законом. У багатоквартирних будинках, де не всі квартири приватизовані чи приватизовані повністю, власник (власники) неприватизованих квартир (їх правонаступники) і власники приватизованих квартир багатоквартирного будинку є рівноправними співвласниками допоміжних приміщень. Вони є рівними у праві володіти, користуватися і розпоряджатися допоміжними приміщеннями. Ніхто з власників квартир не має пріоритетного права користуватися та розпоряджатися цими приміщеннями.
Таким чином, видача Головним управлінням комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) 31 серпня 2005 року свідоцтва про право комунальної власності на нежилі приміщення з N 1 по N 4 (групи приміщень N 80) площею 35,20 м2, на підставі наказу Головного управління комунальної власності м. Києва N 1247-В від 31.08.2005 року та видача 12 квітня 2006 року свідоцтва про право комунальної власності на нежилі приміщення з N 1 по N 8 (групи приміщень N 81) площею 67,8 м2 є незаконними та підлягають скасуванню.
Крім того, позивачі неодноразово зверталися до Печерської районної ради, Печерської районної у м. Києві державної адміністрації, КП "Липкижитлосервіс" з вимогою про припинення здачі допоміжних приміщень під офіс комерційним фірмам, однак Печерською районною у м. Києві радою 28.10.2005 року приміщення площею 35,2 м2 та 25.04.2005 року приміщення площею 67,80 м2 були відчужені ТОВ "Сувеніри України". Згодом, дані приміщення були перепродані ПП "Промавтосервіс".
В листі від 30.05.2006 року N 5/6-904 Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України зазначає, що рішення Печерської районної у м. Києві державної адміністрації про здавання в оренду чи продаж допоміжних приміщень є порушенням Положення про систему технічного обслуговування, ремонту та реконструкції жилих будівель в містах і селищах України та Правил користування житловими будинками та прибудинковими територіями і має бути скасовано, оскільки це обмежує права громадян-власників квартир на їх власність. Приміщення разом з будинком мають бути передані на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Постановою апеляційного суду м. Києва 30 травня 2007 року визнано недійсним п. 2 Рішення Печерської районної у м. Києві ради від 28 лютого 2006 року N 101 "Про приватизацію майна, що належить до комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва", яким затверджено приватизацію шляхом викупу орендарем нежилого приміщення площею 67,80 м2 по вул. Первомайського, 5-А.
В Статуті об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промінь-2006", затвердженого Печерською районною в м. Києві державною адміністрацією зазначено, що усі продані приміщення визнані спільною власністю - майном, яким управляє об'єднання. Тобто, даним документом районна влада офіційно підтвердила визначене Законом право власності позивачів на допоміжні приміщення їхнього будинку.
Крім того, Прокуратурою м. Києва було надано припис голові Печерської районної в м. Києві державної адміністрації на усунення порушень вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" та зобов'язано використовувати допоміжні приміщення за їх цільовим призначенням.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Заперечення та документи, що надані відповідачами, не містять жодних доказів законності прийнятих ними рішень, у зв'язку з чим колегія суддів приходить до висновку про неправомірність доводів суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову.
За таких обставин, оцінюючи у сукупності добуті в судовому засіданні докази, суд першої інстанції повинен був встановити, що позовні вимоги не суперечать нормам чинного законодавства, обґрунтовані на законі, а тому мають бути задоволені.
Згідно зі ст. 8 ч. 1 п. 4 та ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує постанову суду першої інстанції та приймає нове рішення, якщо встановить порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду дійшла висновку про необхідність скасування постанови Печерського районного суду м. Києва від 12 червня 2008 року та постановлення нової про задоволення позову.
На підставі викладеного, ст. ст. 6, 198, 202, 205 та 207 КАС України, колегія суддів постановила:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1, ОСОБА_2 на постанову Печерського районного суду м. Києва від 12.06.2008 року - задовольнити.
Постанову Печерського районного суду м. Києва від 12 червня 2008 року - скасувати.
Постановити нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1, ОСОБА_2 Київської міської ради, Головного управління комунальної власності виконавчого органу Київської міської ради Київської державної адміністрації, треті особи: Печерська районна в м. Києві рада, Фонд приватизації комунального майна Печерського району м. Києва, Комунальне підприємство "Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна", товариства з обмеженою відповідальністю "Сувеніри України", приватне підприємство "Промавтосервіс", Прокуратура м. Києва, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промінь-2006", комунальне підприємство по утриманню та експлуатації житлового фонду "Липкижитлосервіс" про визнання незаконним рішення Київської міської ради N 208/1642 від 27.12.2001 р., N 220/380 від 26.12.2002 р. в частині включення до переліку об'єктів комунальної власності допоміжних приміщень, визнання незаконним наказів Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), N 1247-В від 31.08.2005 р., N 563-В від 12.04.2006 р., зобов'язання скасувати свідоцтва про право власності - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради N 208/1642 від 27.12.2001 року "Про формування комунальної власності територіальних громад районів м. Києва".
Визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради N 220/380 від 26.12.2002 року "Про внесення змін та доповнень до рішення Київради від 27.12.2001 року N 208/1642 та від 29.11.2001 року N 151/1585" в частині включення до переліку об'єктів комунальної власності допоміжних приміщень площею 330,80 м2 та 617 м2 будинку N 5-А по вул. Первомайського Л. У м. Києві.
Визнати незаконним наказ Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) N 1247-В від 31.08.2005 року про видачу свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 4 (групи приміщень N 80) площею 35,20 м2.
Визнати незаконним наказ Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) N 563-В від 12.04.2006 року про видачу свідоцтва про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 8 (групи приміщень N 81) площею 67,80 м2.
Зобов'язати Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) скасувати свідоцтво про право комунальної власності територіальної громади печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 4 (групи приміщень N 80) площею 35,20 м2.
Зобов'язати Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) скасувати свідоцтво про право комунальної власності територіальної громади Печерського району м. Києва на нежилі приміщення з N 1 по N 8 (групи приміщень N 81) площею 67,80 м2.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом одного місяця шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий, суддя
Судді:


Создан 15 сен 2009



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником
 
Продвижение Вашего Бизнеса в Интернете. Компания Maklen
Офіційний сайт Солом'янської районної у м.Києві адміністрації